Odżywki i suplementy diety – Czy są nam potrzebne?

Każdego dnia na rynku powstają nowe suplementy diety i odżywki dla sportowców, a każda z nich charakteryzuje się innym składem oraz działaniem. Producenci zapewniają nam wyraźne efekty podczas ich stosowania. Czy jest to tylko strategia marketingowa firm, czy suplementy faktycznie nam pomogą? Czy zażywanie suplementów i odżywek jest nam potrzebne? Czy wszystkie suplementy dają wyraźne odczucie ich działania? Poniżej postaramy się jak najszerzej wyjaśnić temat i rozwiać Twoje wątpliwości.

Suplementy diety to wszelkiego rodzaju witaminy, minerały, zioła, aminokwasy, odżywki białkowe, spalacze tłuszczu i inne, które występują na rynku w postaci kapsułek, tabletek, proszku, batonów czy nawet napojów.

Suplementy diety to z pewnością obecnie jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów jeżeli chodzi o kwestię zdrowia oraz odżywiania. Z jednej strony często można spotkać się z opiniami, że Polacy „nadużywają” suplementów a nawet, że spora część produktów sprzedawanych chociażby w aptekach nie posiada jakichkolwiek prozdrowotnych właściwości. Z jednej strony powyższe twierdzenia mogą zostać uznane za słuszne: rzeczywiście, bardzo często korzystamy z suplementacji w sposób nieprawidłowy lub też wówczas, gdy wcale jej nie potrzebujemy. Prawdą jest również to, że spora część produktów sprzedawanych pod postacią uzupełnianie codziennej diety w ważne substancje odżywcze nie wykazuje żadnego obserwowalnego wpływu na nasz organizm. Nie należy jednak wyciągać zbyt pochopnych wniosków. Przede wszystkim, w wielu przypadkach suplementacja określonych substancji odżywczych jest nie tylko wskazana, ale wręcz potrzebna. Nie można również pomijać faktu, że efektywność suplementacji w ogromnej mierze zależy od jakości konkretnego produktu: czym innym są sprzedawane np. w marketach preparaty zawierające magnez w postaci tlenku magnezu, a czym innym dobrej jakości suplementy zawierające magnez w postaci cytrynianu, taurynianu lub jabłczanu tej substancji.

Stąd też wniosek o podstawowym znaczeniu: korzystanie z suplementów jak najbardziej może przynieść ze sobą pozytywne efekty dla naszego zdrowia oraz określonych funkcji naszego organizmu, ale jedynie pod warunkiem, że będziemy korzystać z suplementacji w sposób przemyślany, tj. opierając się na rzetelnej wiedzy, a nie na przykład na reklamach.

Czym są suplementy diety i jaka jest ich skuteczność?

Ogólne pytanie o efektywność suplementów diety jest niestety pozbawione sensu. Dlaczego?

Wszystko przez to, że przez „suplementy” diety rozumie się zarówno preparaty o składzie bazującym na substancjach, które de facto nie wywierają żadnego wpływu na organizm, jak też preparaty cechujące się naprawdę wysoką jakością. Znakomitym przykładem obrazującym tę kwestię może być temat „suplementów z magnezem”. W praktyce jednak taki termin, jak „suplementy z magnezem” okazuje się po prostu źle sformułowany. Wszystko zależy bowiem od tego, z jaką konkretnie formą chemiczną magnezu mamy do czynienia w przypadku określonego preparatu.

Przykładowo, popularny tlenek magnezu cechuje się przyswajalnością na poziomie…3%. Oznacza to, że przyjmowanie preparatów zawierających tę formę chemiczną magnezu jest właściwie całkowicie pozbawione sensu. W przypadku jednak cytrynianu magnezu przyswajalność wynosi już jednak 70-80%, co stanowi gwarancję efektywności suplementacji. Jednocześnie jednak z preparatami zawierającymi magnez w postaci cytrynianu tej substancji trzeba uważać, ponieważ ze względu na bardzo wysoką przyswajalność łatwo jest o ich przedawkowanie.

Preparaty z magnezem to oczywiście tylko wybrany przykład, jednak sytuacja wygląda bardzo podobnie także jeżeli chodzi o wszystkie inne rodzaje suplementów, o czym doskonale wiedzą chociażby kulturyści( tani koncentrat białka serwatkowego z marketu to naprawdę nie to samo, co hydrolizat białek serwatkowych pozyskiwany wyłącznie z czystego izolatu).

Wniosek? Stosowanie suplementów jak najbardziej może być efektywne. Wszystko jednak będzie zależeć od jakości przyjmowanych przez nas preparatów.

Czy i kiedy potrzebujemy suplementacji?

Często można spotkać się z opiniami, że najlepszą formą dostarczania organizmowi potrzebnych mu substancji odżywczych jest prawidłowa dieta. Co do zasady można się zgodzić z tym stwierdzeniem, jednak:

  1. Nie każdy z nas ma wystarczająco dużo czasu, aby prawidłowo skomponować swój jadłospis
  2. W zależności od prowadzonego przez nas trybu życia możemy być bardziej narażeni na niedobory niektórych substancji, przez co dostarczanie organizmowi odpowiednich codziennych dawek np. magnezu, witaminy C czy cynku staje się jeszcze trudniejsze

Co więcej, niektóre z substancji odżwyczych po prostu lepiej przyjmować w postaci suplementów diety. To prawda, że np. witaminę D można znaleźć w morskich rybach, jednak oprócz witamin ryby zawierają również potężne dawki metali ciężkich oraz innych substancji, którymi zanieczyszczone są akweny morskie. Słońce również nie stanowi tutaj najlepszego rozwiązania, ponieważ w naszych warunkach klimatycznych witamina D jest syntetyzowana przez skórę jedynie przez kilka miesięcy w roku oraz tylko w określonych godzinach i tylko w słoneczne dni.

Źródłem wymienianego już magnezu mogą być np. orzechy lub otręby. Jeżeli jednak-na przykład na skutek intensywnego trybu życia, niedoborów snu, picia kawy, palenia papierosów itd- jesteśmy bardziej narażeni na niedobór tego pierwiastka mineralnego, dostarczenie organizmowi odpowiedniej podaży magnezu jedynie poprzez pokarm może okazać się naprawdę trudne.

Oczywiście, nie oznacza to, że suplementację należy stosować ot tak, bez żadnych istotnych przyczyn. Warto uważnie obserwować swój organizm, poddając jednocześnie analizie nasz tryb życia, dietę oraz inne ważne czynniki. Jeżeli natomiast chcemy mieć pewność, można wykonać morfologię z oznaczeniem stężenia we krwi określonych pierwiastków mineralnych.

Pamiętajmy również, że w niektórych warunkach-na przykład latem- nasz organizm siłą rzeczy jest znacznie bardziej narażony na niedobory niektórych substancji odżywczych, co stanowi przesłankę do profilaktycznej suplementacji określonych witamin czy minerałów.

Efekty suplementacji: kiedy są widoczne?

W przypadku ogromnej większości suplementów, efekty ich przyjmowania w oczywisty sposób nie są widoczne od razu. Wynika to z faktu, że jedno czy też kilku razowe wprowadzenie do ustroju większej dawki np. danej witaminy czy mikroelementu jeszcze nie oznacza, że stałe stężenie we krwi owej substancji faktycznie ulegnie wzrostowi. Organizm potrzebuje po prostu czasu, aby niejako „wyrównać” istniejące niedobory. Stąd też rezultaty przyjmowania suplementów diety to najczęściej kwestia kilku tygodni.